21 faktów na temat opalania i filtrów

SŁOŃCE TAK, ALE Z UMIAREM

Słońce od wieków ma na nas zbawienny wpływ, poprawia nasz nastrój, działa antydepresyjnie, bierze udział w niezbędnej dla organizmu syntezie witaminy D3. Kochamy słońce i najchętniej każdą wolną chwilę spędzilibyśmy poddając się jego promieniowaniu. Słyszymy, że ekspozycja słoneczna nie jest do końca bezpieczna, ale opalanie jest takie przyjemne…

Tabela przedstawia promieniowanie ultrafioletowe UVA, UVB i UVC

Co należy wiedzieć o słońcu, by mądrze z niego korzystać?

Otóż ekspozycja słoneczna występuje zawsze, gdy skóra wystawiona jest na działanie promieniowania słonecznego, a więc w trakcie uprawiania sportu, prac w ogrodzie, spacerów na świeżym powietrzu, czy jazdy samochodem. Powszechnie uważa się, że tylko w momencie opalania się, należy chronić skórę kremem z filtrem, a to niestety mit. Warto zgłębić temat, aby potrafić mądrze korzystać ze słońca. Oto garść faktów na temat promieniowania i ochrony przed nim:

  1. promieniowanie emitowane przez Słońce nie jest jednorodne i w różny sposób działa na skórę i organizm
  2. słońce emituje promieniowanie elektromagnetyczne: podczerwone, widzialne i ultrafioletowe
  3. promieniowanie podczerwone (IR) daje uczucie ciepła, przy przegrzaniu głowy i karku prowadzi do udaru słonecznego
  4. światło niebieskie, to najbardziej szkodliwe spektrum światła widzialnego (VIS), emitowane jest również przez źródła sztucznego światła (monitory, TV, oświetlenie wewnętrzne) i ma bardzo niekorzystny wpływ na skórę
  5. przed ekspozycją na słońce należy zmyć wszelkie kosmetyki z ciała, by uniknąć odczynów fototoksycznych
  6. preparaty światłouczulające zwiększają wrażliwość skóry na działanie słońca, mogą to być leki przyjmowane doustnie (np. przeciwzapalne, hormony, przeciwgrzybicze), stosowane miejscowo (przeciwbólowe), także kosmetyki, rośliny
  7. w naszej szerokości geograficznej witamina D3 jest syntetyzowana od końca kwietnia do początku września, zaleca się, by w tym czasie eksponować na słońce około 18 % powierzchni skóry, najlepiej przedramiona i uda, 15 minut dziennie w godzinach 10-15
  8. osoby nie korzystające ze słońca, nie syntetyzują witaminy D3 w skórze
  9. z wiekiem zmniejsza się zdolność syntezy witaminy D3 w skórze
  10. należy unikać opalania między 10-15 godziną, wskazana jest w tym czasie dodatkowa ochrona ubraniem, nakryciem głowy i okularami słonecznymi
  11. im jaśniejsza karnacja, tym mniejsza naturalna ochrona i większa skłonność do powstania rumienia na skórze
  12. im ciemniejsza karnacja, tym lepsza naturalna ochrona przed UV, rumień nie pojawia się lub bardzo rzadko, obserwuje się „szybką” opalenizn
  13. stosowanie filtrów zmniejsza niekorzystne działanie słońca (rumień, starzenie, nowotwory)
  14. najlepsze połączenie to filtry fizyczne i chemiczne, umożliwiają ochronę przed szerokim spektrum promieniowania
  15. najczęściej preparaty promieniochronne zmniejszają działanie UVB, co sprzyja wydłużeniu ekspozycji na słońce i większemu narażeniu na promieniowanie UVA ( zmarszczki!)
  16. filtry chroniące przed UVB, mają oznaczenie SPF, najwyższy filtr to 50, chroni skórę w około 98 %
  17. aby preparat z filtrem działał skutecznie należy nakładać go co kilka godzin lub po kąpieli, wytarciu ręcznikiem
  18. skuteczność ochrony zależy od ilości użytego preparatu i częstotliwości aplikacji, zasada „nie żałować kosmetyku”
  19. by uzyskać ciemniejsze zabarwienie skóry można stosować samoopalacz, ale nie chroni on przed niekorzystnym działaniem słońca
  20. po zabiegach kosmetycznych-oczyszczających, złuszczających należy bezwzględnie chronić skórę preparatem z filtrem i unikać ekspozycji słonecznej
  21. krem z filtrem powinien być zużyty w ciągu 3-6 miesięcy od otwarcia

Autor: Prof. ndzw. dr n. med. Magdalena Ciupińska – specjalista dermatolog

Specjalista dermatolog-wenerolog oraz specjalista organizacji ochrony zdrowia. Członek Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego. Członek zarządu Międzynarodowoego Stowarzyszenia Trychologii Estetycznej ISAT. Przez wiele
lat pełniła funkcję kierownika Przychodni Konsultacyjnej przy Szpitalu Dermatologicznym im. św. Łazarza w Warszawie, współpracowała z Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego – prowadziła szkolenia z dermatologii i wenerologii dla lekarzy rodzinnych. Jest autorką ponad 150 publikacji, doniesień na zjazdach dermatologicznych, kosmetycznych, współautorką 2 podręczników dla kosmetyczek. Jest profesorem w Wyższej Szkole Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia w Warszawie, wykładowcą w Podyplomowej Szkole Medycyny Estetycznej Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, a także Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Lubię to na FacebookShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *